My VVIP members

Jumaat, 2 September 2011

Loya dan Meloyakan

Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin. Selamat menyambut Hari Kemerekaan Malaysia. Sempena Hari Raya dan sambutan Bulan Kemerdekaan ini media elektronik berlumba-lumba mengadakan program berbentuk ucapan di stesen tv atau radio. Apa yang menyedihkan pihak media tidak perihatin dalam penggunaan bahasa yang betul semasa ke udara. Saya hanya ingin membangkitkan satu aspek sahaja iaitu penggunaan kata sendi dari dan daripada. Rata-rata rakyat Malaysia masih tidak dapat membezakan penggunaan 2 kata sendi yang mudah ini. Host dan juruhebah juga tidak sensitif dengan penggunaan kata sendi ini. Malang sekali setelah sekian lama merdeka rakyat masih tidak faham penggunaan 2 kata sendi ini.
KATA SENDI
Dari
PENGGUNAANNYA
·         Digunakan untuk tempat, arah atau masa.
AYAT CONTOH
1. Bola itu ditendang dari penjuru padang.2. Kami menunggu dari pukul 8.00 pagi.3. Ely datang dari Kelantan.



KATA SENDI
Daripada


PENGGUNAANNYA
·         Digunakan untuk orang, perbandingan, asal kejadian, benda abstrak, pertentangan, dan untuk menunjukkan keanggotaan.

AYAT CONTOH
1. Surat itu saya terima daripada Yatie.2. Pensel ini lebih panjang daripada pensel itu.3. Ukiran itu diperbuat daripada perak.4. Kami memperoleh manfaat daripada 5. Yang dikatakannya berbeza daripada     yang diamalkan.6. Kumpulan perompak senjata api itu terdiri  daripada enam belas orang anggota.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Saya